ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТ РІШЕННЯ: № 9/13


РАТНІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
ВОСЬМЕ СКЛИКАННЯ
 
РІШЕННЯ
 
13 липня 2021 року                               смт Ратне                                                      № 9/

Про звернення депутатів Ратнівської селищної ради VIII скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України
Відповідно до Конституції Украйни, статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламенту Ратнівської селищної ради VIІI скликання, Ратнівська селищна рада
ВИРІШИЛА:
1. Підтримати звернення депутатів Ратнівської селищної ради VIII скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України щодо дефіциту фінансового ресурсу для виплати заробітної плати та розрахунків за енергоносії у закладах бюджетної сфери (додається).
2. Звернення направити до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань освіти, культури, депутатської діяльності та етики, захисту прав людини, дотримання регламенту, законності, правопорядку, боротьби із злочинністю та у справах сім’ї, молоді та спорту.
 
Селищний голова                                                                                Віталій БІРУК
Людмила Ковч 3-01-32
 
 
 
 
 
Прийнято на IХ сесії Ратнівської
селищної ради від 13.07.2021 року № 9/

ЗВЕРНЕННЯ
депутатів Ратнівської селищної ради VIII скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України.
 
 
Ми, депутати Ратнівської селищної ради VIII скликання, глибоко стурбовані у зв’язку з напруженою ситуацією, що склалася в бюджеті територіальної громади - нестача коштів на утримання установ та закладів бюджетної сфери.
 
Ратнівська територіальна громада утворена в 2020 році та об’єднана шляхом розширення адміністративних меж Ратнівської селищної ради, об’єднує територію 7 сільських та Ратнівської селищної ради - центр колишнього Ратнівського району, а це 23 населених пункти, в яких проживає 22454 чол., в тому числі 8856 дітей.
На фінансуванні з бюджету громади знаходиться 32 заклади бюджетної сфери.
З впровадженням реформи децентралізації до громади передано майже усі функції та повноваження колишньої райдержадміністрації. Проте ця передача державних повноважень не підтримана фінансовим ресурсом. Ратнівська громада, як і колишній районний бюджет, є дотаційною. Основний податкоутворюючий платіж громади - податок з доходів фізичних осіб (38,1 млн. грн), місцеві податки та збори (16 млн. грн), акцизний податок (4,1 млн. грн) та неподаткові надходження (1,6 млн. грн). Всього власних доходів 61 млн. грн. З державного бюджету надходить базова дотація, розмір якої на 2021 рік складає 25 млн. грн, та додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я 2,9 млн. грн.
Проте, якщо дохідна частина бюджету з власних надходжень з року в рік зростає, то дотації з держави зменшуються при тому, що соціальні стандарти такі, як мінімальна зарплата та прожитковий мінімум визначаються державою і їх ріст у 2020 році проти 2019 року – 13,2 відсотків, у 2021 році проти 2020 року – 27 відсотків. Сума усіх дотацій зменшувалась: у 2020 році проти 2019 року - на 3,9 відсотки, або на 1,9 млн. грн; у 2021 році проти 2020 року - на 2,5 відсотки, або на 713 тис. грн.
Реформа децентралізації привела до централізації надходжень податку з доходів фізичних осіб. В результаті цієї реформи митний пост «Доманове» перереєстрований з сплати ПДФО у Вишнівську громаду, при тому що знаходиться на території Ратнівської селищної ради, благоустрій якої здійснюється з бюджету ради. Відтік податкових надходжень склав 1,9 млн. грн, що не враховано при розрахунку базової дотації, оскільки Постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2020 року № 895 «Деякі питання територіальних органів Державної митної служби» та наказ Державної митної служби від 27.10.2020 року № 480 «Про реорганізацію територіальних органів Держмитслужби» не був врахований суб’єктом права законодавчої ініціативи, що суперечить статті 27 Бюджетного Кодексу України в частині якщо зміни показників бюджету передбачають зменшення надходжень бюджету до законопроєкту подаються пропозиції змін до законодавчих актів України, тобто до проєкту Закону «Про Державний бюджет на 2021 рік». В результаті таких неправомірних дій бюджет громади втратив у доходах 1,9 млн. грн, та не отримав близько мільйона дотації.  
 Крім того бюджет недоотримує 2,6 млн. грн ПДФО через ліквідацію Ратнівської райдержадміністрації та її відділів, районної ради, міжрайонного управління водного господарства та вибуття інших платників, які централізували сплату ПДФО в районних та обласних центрах.
До власності Ратнівської територіальної громади входить 22 заклади освіти, Ратнівська центральна районна лікарня та Центр первинної медичної допомоги.
Ріст мінімальної заробітної плати з нарахуваннями 2021 році проти 2020 року склав 27 відсотків. Фонд зарплати усіх бюджетних установ, що фінансуються з місцевого бюджету громади зріс на 35,2 млн. грн. Вищезгадане зменшення надходжень бюджету податку з доходів фізичних осіб внаслідок централізації багатьох територіальних органів, зменшення надходження дотацій відповідної території привело до того, що весь фінансовий ресурс направлено на видатки споживання і його ще не вистачає щоб покрити обов’язкові виплати з заробітної плати та енергоносіях в сумі 15 млн. грн. Коштів на розвиток не має.
Особливо критичною буде ситуація з виплатою зарплати в жовтні 2021 року.
А ситуація з розрахунків за енергоносії Ратнівської центральної районної лікарні є критичною вже сьогодні. Цей сучасний заклад, маючи обладнання, сучасне приміщення та інші переваги, залишився на фінансуванні лише бюджету нашої громади, хоча проводить лікування усіх жителів колишнього Ратнівського району, на території якого створено 5 громад. Інші ж громади на співпрацю щодо співфінансування енергоносіїв не готові, мотивуючи нестачею коштів та сплатою закладу ПДФО, оскільки є власністю селищної ради.
Вважаємо прогалиною в бюджетному законодавстві ст. 89 Бюджетного Кодексу України, де визначено, що енергоносії комунальних закладів охорони здоров’я забезпечуються власником, що суперечить ст. 93 Бюджетного Кодексу, в якій вказано, що громади можуть передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді, у тому числі якщо на території громади недостатньо бюджетних установ, які забезпечують надання публічних послуг.
Втратила свій сенс та зміст у підтримці бюджету додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, оскільки її розмір щороку зменшується: на 2021 рік її виділено в сумі 2,9 млн. грн при потребі в 32 млн. грн (в тому числі медицина 3,2 млн. грн). З кожним роком обсяг цієї дотації зменшується і все більший відсоток залишається в обласному бюджеті.
Виходить, що держава все переклала на місцеві бюджети, починаючи від ЦНАПів і завершуючи лікарнями, взагалі відкинула медицину при розподілі коштів дотацій, оскільки не враховується наявність медичних закладів окремо у формулах розподілу, провела централізацію фінансових ресурсів і надалі проводить, запропонувавши новий розподіл між бюджетами акцизного податку, переклавши значні функції на органи місцевого самоврядування, не підкріпила це фінансовим ресурсом.
Пропонуємо внести зміни на законодавчому рівні розподілу відсотків податку з доходів фізичних осіб на 80 відсотків до бюджетів територіальних громад, 20 відсотків до інших бюджетів, що допоможе громаді забезпечити фінансовим ресурсом функціонування усі заклади бюджетної сфери, оскільки оптимізація та перетворення закладів не дозволяють перекрити цю досить значну нестачу фінансового ресурсу для забезпечення виплат заробітної плати.
Просимо через механізм міжбюджетних трансфертів забезпечити підтримку місцевого бюджету громади у 2021 році та врахувати пропозиції для подальшого сталого розвитку місцевого самоврядування.